Zijn borstimplantaten veilig?

Zijn Borstimplantaten veilig?
De veiligheid van medische implantaten is op dit moment veel in het nieuws. Dagblad Trouw en tv-programma Radar hebben, samen met een groep internationale journalisten, uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijke risico’s van implantaten ,o.a. heupprothesen, liesbreuk matjes, pacemakers en ook borstprotheses.
De conclusie voor de plastische chirurgie: er zijn, zoals bekend, zeer kleine risico’s. De Nederlandse Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft laten weten op basis van de huidige wetenschappelijke gegevens geen aanleiding te zien om het gebruik van een bepaald type borstimplantaat te ontraden.

De meeste vrouwen hebben geen klachten
Ongeveer 3 procent van de Nederlandse vrouwen heeft een borstimplantaat. Het overgrote deel van deze vrouwen ervaart geen klachten of bijwerkingen. Borstimplantaten kunnen dus veilig worden gebruikt. Zoals aangegeven zijn er wel kleine risico’s verbonden aan borstprotheses zoals kapselcontractuur, lekkage of het scheuren van implantaten. Voorafgaand aan de operatie krijgt de patiënt daarom altijd uitgebreide mondelinge en schriftelijke informatie over de ingreep en de mogelijke risico’s. De Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) heeft ook een uitgebreide chirurgische bijsluiter ontwikkeld die recente cijfers bevat over de risico’s van borstprothesen. Voor meer informatie rondom risico’s en complicaties verwijzen wij u naar deze bijsluiter.

Zeldzame aandoeningen
Uit onderzoek is gebleken dat borstimplantaten in zeldzame gevallen ook andere bijwerkingen geven. Zo komt ALCL, een zeldzame vorm van lymfklierkanker, iets vaker voor bij vrouwen met een borstprothese. De kans hierop is echter erg klein: 1 op 7000 als vrouwen de leeftijd van 75 jaar bereikt hebben. Bij vrouwen onder de 50 jaar is deze kans maar 1 op 35.000. Als de ziekte ontstaat is deze meestal goed te behandelen. Ongeveer 90% van de vrouwen die de ziekte krijgt, geneest.
Een andere aandoening die in verband gebracht wordt met borstimplantaten is ASIA, een auto-immuunaandoening die vermoeidheids- en pijnklachten geeft. De NVPC is van mening dat een aanvullende studie naar ASIA nodig is en bereidt op dit moment een groot onderzoek voor. De kans om ASIA wordt geschat op 1 op 500. Deze cijfers moeten nog door uitgebreid onderzoek bevestigd worden.

Kwaliteitsregistratie
Wil je weten welke implantaten je hebt? Nederland was het eerste land ter wereld met een register (DBIR) waarin plastisch chirurgen de gebruikte borstimplantaten registreren. Op www.implantaatcheck.nl kun je zelf controleren of je implantaat geregistreerd staat.

Welke prothesen raadt men aan?
De beste implantaten zijn implantaten met microtexturisatie en goede cohesive gel. We raden U aan om de merken te gebruiken die al meer dan 10 jaar goede resultaten produceren. Tevens wijzen wij u ook op het feit dat de implantaten om de 10-15 jaar mogen vervangen worden. Bij twijfel bent u altijd welkom om contact op te nemen met een van onze plastische chirurgen voor vragen of advies. Indien nodig kan er op indicatie een MRI worden gemaakt waarbij gekeken wordt naar de integriteit van het implantaat.